شیمی

دریای علم دوستان نظریات سازنده یادتون نره

شیمی

دریای علم دوستان نظریات سازنده یادتون نره

بارم بندی دروس دبیرستان و پیشدانشگاهی

بارم بندی زیر مربوط به بخش نامه ارسالی چند سال قبل می باشد. اما از آن جا که که در چند سال اخیر کتاب های درسی تغییر چندانی نکرده اند، هنوز این بخش نامه قابل استناد می باشد.

 

درس شیمی 1 و آزمایشگاه

 

بخش

نوبت اول

نوبت دوم

شهریور

اول

12

2.5

5

دوم تا ابتدای ص 64

8

2.5

5

دوم از ص 64 تا آخر فصل

-

4

سوم

-

5.5

5

چهارم

-

5.5

5

جمع

20

20

20

 

ملاحظات:

1- بهتر است تعداد پرسش های امتحانی حداکثر 2±12 باشد.

2- در طزاحی سوال به بعد دانشی 8 نمره و به مهارتی 12 نمره اختصاص داده شود.

    • منظور از بعد دانشی طرح پرسش از مطالب علمی است که به طور مستقیم در کتاب آمده است، مانند تعریف و توضیح برخی واژه ها و اصطلاحات و...

    • منظور از بعد مهارتی این است که دانش آموز با استفاده از دانش موجود در کتاب در موقعیت های جدیدی قرار گیرد یا از داده های موجود در متن پرسش برای یافتن پاسخ استفاده کند. مهارت هایی مانند تفسیر کردن، نتیجه گیری، رسم نمودار، فرضیه سازی و ...در این گونه پرسش ها مورد ارزشیابی قرار می گیرند.

3- در هر آزمون پایانی به مسایل عددی حد اکثر 2 نمره داده شود.

4- از مطالب موجود در جدول ها و تصویرها، مطالب حفظی مطرح نشوند. مانند جدول های موجود در ص 31، 50، 75 و 88، جدول تناوبی ص89 و شکل 3 ص 48.

5- تکمیل یا نوشتن کل معادله های شیمیایی به صورت حفظی خواسته نشود.

6- هدف کتاب آموزش فرمول نویسی نیست. اما برای تسهیل در پاسخ گویی، دادن جدول تناوبی و یا بخشی از آن الزامی است.

7- نماد شیمیایی عنصرهایی که باید در پرسش های امتحانی مورد سوال قرار گیرد در کتاب معرفی شده اند.

8- در بخش 4 وجود ایزومرها و تفاوت در خواص آن مورد نظر است و رسم و نام گذاری ایزومرها از برنامه درسی سال اول خارج است.

9- هر پرسش تشریحی حداکثر سه قسمت و هر قسمت یک هدف آموزشی را در بر داشته باشد. پرسش های کوتاه پاسخ حد اکثر 5 قسمت را در بر می گیرند.

10- یک مفهوم نباید در بیش از یک پرسش ارزشیابی شود.

11- نگارش پرسش ها باید روان، ساده، گویا و با شیوه نگارش کتاب هماهنگ باشد. (واژه ها و اصطلاحات یه کار رفته در متن کتاب استفاده شود.)

12- پرسش ها بدون توجه به ترتیب فصل ها و از ساده به دشوار تنظیم شوند.

13- پرسش های کوتاه پاسخ در آغاز و پرسش های بلند پاسخ در پایان قرار گیرند.

 

................................................................................................................................................................

 

درس شیمی2 و آزمایشگاه

 

بخش

نوبت اول

نوبت دوم

شهریور

اول

8

2

4.5

دوم

7

2

3

سوم تا انتهای ص 62

5

1

3.5

سوم از ص 62 تا آخر فصل

-

4

چهارم

-

8

6

پنجم

-

3

3

جمع

20

20

20

 

ملاحظات:

1- بهتر است تعداد پرسش ها حداکثر 12±2 باشد.

2- - هر پرسش تشریحی حداکثر سه قسمت و هر قسمت یک هدف آموزشی را در بر داشته باشد.

3- پرسش های کوتاه پاسخ حد اکثر 5 قسمت را در بر می گیرند.

4- یک مفهوم نباید در بیش از یک پرسش ارزشیابی شود.

5- نگارش پرسش ها باید روان، ساده، گویا و با شیوه نگارش کتاب هماهنگ باشد. (واژه و اصطلاحات یه کار رفته در متن کتاب استفاده شود.)

6- پرسش ها بدون توجه به ترتیب فصل ها و از ساده به دشوار تنظیم شوند.

7- پرسش های کوتاه پاسخ در آغاز و پرسش های بلند پاسخ در پایان قرار گیرند.

8- برای فصل 1 تا 4 در مجموع حداکثر 4 نمره  به پرسش هایی با محاسبات عددی اختصاص یابد. شایان گفتن است که پرسش های یاد شده در لابلای دیگر پرسش ها و با توجه به درجه سختی آن ها گنجانده شوند.

9- دادن جدول تناوبی عنصرها به دانش آموزان الزامی است. اما اطلاعات درون جدول با نظر دبیر تنظیم شود.

10- از بر کردن نام و نماد شیمیایی یون های تک اتمی سه ردیف نخست جدول تناوبی الزامی است. اما در امتحانات، جدول نام و فرمول یون های چند اتمی باید ارائه شود.

 

................................................................................................................................................................

 

درس شیمی3 و آزمایشگاه

 

بخش

نوبت اول

نوبت دوم

شهریور

اول

13

6.5

6.5

دوم تا ص 63

7

7.25

7.25

دوم از ص 63 تا آخر فصل

-

سوم

-

6.25

6.25

جمع

20

20

20

 

تذکرات:

1- در هر امتحان پایانی به پرسش های محاسبه ای حداقل 7 و حداکثر 9 نمره احتصاص داده شود. این گونه پرسش ها باید متناسب با سطح دشواری و در لابلای پرسش های دیگر گنجانده شوند. ضمن آن که در این گونه پرسش ها باید به راه حل (مطابق با شیوه معرفی شده در کتاب)، پاسخ عددی مساله و یکای اندازه گیری آن بارم اختصاص یابد.

2- با توجه به حجم چشمگیر محاسبات عددی در محتوای این کتاب لازم است که از پرسش های محاسبه ای، تعریف تازه ای ارایه شود. پرسش های محاسبه ای به پرسش هایی گفته می شود که دانش آموز برای پاسخ گویی به آن ها ناگزیر است ضمن کار با عددها و یکای اندازه گیری به کمک محاسبه های ساده ریاضی به یک پاسخ عددی با یکای مشخص، یک نتیجه گیری علمی، یک مفهوم جدید یا تعمیم مفاهیم مطرح شده در درس دست یابد.

3- بارم هر بخش می تواند به اندازه 0.5 نمره نوسان داشته باشد.

 

................................................................................................................................................................

 

درس شیمی پیش دانشگاهی 1 , 2

 

بخش

میان ترم

پایان ترم

جبرانی

اول

5

7.5

10

دوم

7.5

10

جمع

5

15

20

سوم

5

7.5

10

چهازم

7.5

10

جمع

5

15

20

  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد